Står du still i din träning? Får du inte de resultat du vill ha? Detta är de vanligaste orsaker till att anlita en personlig tränare men enligt mig finns det många fler anledningar att anlita en personlig tränare förutom detta. Ibland kan träningen kännas som en belastning och mankänner ingen glädje samtidigt som man kanske helt tappat lusten och då kan en personlig tränare vara ett riktigt bra botemedel. 

Fördelen med att anlita just mig som din personlig tränare är att du blir tränad utav en av Sveriges mest anlitade tränare och som dessutom inte bara är licensierad personlig tränare med 10 års yrkeserfarenhet utan även är legitimerad naprapat, licensierad styrketräningsinstruktör, licensierad kostrådgivare, licesierad massageterapeut och som har stor erfarenhet av kondition och styrketräning genom flera års aktivt tävlande i kroppsbyggning och fitness.

Man kan välja att antingen anlita mig som sin personliga tränare och regelbundet bli tränad av mig på mitt privata gym i Stockhom eller så kan man boka in ett besök och gå igenom ett personligt träningsschema som man tränar på egen hand på sitt gym där man bor för att sedan komma tillbaka på återbesök med jämna mellanrum.


Jag har genom mina 10 år som personlig tränare tränat hundratals kunder med helt olika mål och erfarenheter av styrke och konditionsträning. Jag sätter alltid kunden i fokus, lämnar inget åt slumpen och levererar ALLTID resultat till mina kunder

Du kan läsa om vad några av mina klienter tyckte om sin kontakt med mig under klienter/referenser här på hemsidan.

 

PERSONLIG TRÄNING 

 

Få saker är så motiverande som att svart på vitt kunna konstatera att man har blivit starkare och fått bättre kondition eller kanske gått ner i vikt tack vare den träning man lagt ned.

När du tränar med mig skriver jag ned allt vi gör i en träningsjournal som du får skickad till dig via e-post. Jag uppdaterar träningsjournalen under varje pass och för in de vikter/repetioner/sträckor som du använder, så att vi tillsammans kontinuerligt kan mäta dina framsteg. Det blir en form av träningsdagbok som du har tillgång till.

Fördelen med att träna med mig på Idrottsskadecenter med tillhörande gym, är att inga andra har tillgång till gymmet. Du slipper därför köa till maskiner och vi kan ha maximal fokusering på dig och din träning. Som förtydligande vill jag poängtera att du inte köper något medlemskap på Idrottsskadecenters gym, den tid man har tillgång till gymmet är endast under den PT-timmen man betalar för, och då sker träningen under ledning och coachning av mig.

En annan fördel med personlig träning är att du säkert kan lita på att du får valuta för din tid då du överlåter all planering åt ett proffs. När man kommer stressad från jobbet/skolan är det lätt att man har 100 saker i huvudet som snurrar runt vilket kan bidra till en nedsatt prestationsförmåga.

När du tränar hos mig kan du känna dig trygg med att jag styr upplägget av träningen och sköter alla omkringliggande faktorer. Det enda jag kräver av dig är att du presterar maximalt utifrån din förmåga. Vilka vikter du ska använda, vilken som är nästa övning eller hur länge du ska vila och så vidare, överlåter du helt åt mig. När du vilar mellan varje set/övning så förbereder jag nästa genom att plocka av och på vikter exempelvis. 

Träningen blir på detta sätt väldigt enkel och okomplicerad. Du fokuserar all tankekraft på utförandet vilket bidrar till att du snabbare får resultat, vilket i sin tur ökar motivationen och glädjen med träningen. Även dagar då motivationen kanske inte är på topp blir det därför lättare att ta sig an träningen, då du vet att det enda du behöver fokusera på är att göra ditt bästa, sedan kan du lita på att jag sköter resten.

Vilka övningar vi använder oss av styrs helt av vilket mål du har med träningen. Vill du bygga muskler? Vill du gå ned i vikt? Vill du träna av hälsoskäl? Oavsett målet med träningen så skapar jag ett träningspass som är skräddarsytt efter dig och dina behov, som kommer hjälpa dig att få resultat på bästa tänkbara sätt.

Du bestämmer själv hur många gånger du vill träna med mig. Har man aldrig tidigare tränat med en personlig tränare förut, så brukar jag vanligtvis rekommendera att man till en början köper tre PT-timmar. Detta för att kunna få en uppfattning av vad personlig träning kan göra för dig och din kropp, och vilka resultat du kan uppnå på ett effektivt sätt.

Valmöjligheterna är många och jag tillmötesgår dina behov. Du kanske bara behöver ett tillfälle för att gå igenom rätt teknik i en viss övning eller så är du i behov av kontinuerlig träning och behöver fortlöpande personlig träning. Några vill ha kontinuitet och träffas varje vecka året runt medan andra tränar med mig under en begränsad period för att sedan träna vidare på egen hand. Behoven är individuella och valet är ditt!

Jag vill dock poängtera att det krävs framförhållning vid uppbokandet av mig, då efterfrågan är stor och jag mer eller mindre är fullbokad året runt. Man bör vara ute i god tid med en bra planering, för att bli garanterad en plats som kund på Idrottsskadecenter.

Att anlita mig som din personliga tränare är en investering du kommer ha med dig resten av ditt liv och din kropp kommer att tacka dig.

 

PERSONLIGT TRÄNINGSSCHEMA


När jag ska utforma ett personligt träningsschema, skickar jag innan besöket på Idrottsskadecenter först ut en hälsodeklaration via e-post. Där får du fylla i vad du har för tidigare erfarenheter av träning, hur och vad du har tränat, om du har erfarenhet av styrketräning, om du har/har haft eventuella skador, vilka mål du har med träningen och så vidare.

När vi sedan träffas på Idrottsskadecenter går vi tillsammans igenom din hälsodeklaration och du får feedback på dina frågor/funderingar. Ditt personliga träningsschema kommer sedan baseras och utformas utifrån denna hälsodeklaration.

Inget träningsschema är det andra likt och jag ser till att ditt schema skräddarsys efter dina uppsatta mål, erfarenheter och möjligheter.

Vilka övningar som kommer att ingå i just ditt träningsschema styrs helt av vilket/vilka mål du har med träningen. Alla mål är individuella och så är därmed även vägarna för att nå dit. Vill du bygga muskler? Vill du gå ned i vikt? Tränar du av hälsoskäl?

Oavsett målet med träningen så skapar jag ett träningsschema som kommer vara optimalt för just dig och din kropp. Vid besöket på Idrottsskadecenter kommer vi att gå igenom korrekt övningsutförande i varje enskild övning, hållpunkter man ska tänka på för att undvika skador, vanliga misstag, hur många repetioner man ska utföra, hur många set, hur lång vila mellan varje set och mycket annat.

Det är viktigt att du känner dig trygg med övningarna så att du efter besöket har perfekt teknik. Vid besöket kommer du givetvis ha chans att ställa alla eventuella frågor och funderingar du har, och det finns även möjlighet om önskas att få praktisk genomgång av andra övningar utanför ditt schema eller tips på konditionsträning, stretching och så vidare.

Styrkeavdelningen på Idrottsskadecenter har all den senaste gymutrustningen och där går vi igenom träningsschemat praktiskt. Gymmet tillhör kliniken, vilket innebär att inga andra har tillgång till det. Det finns nyrenoverat omklädningsrum och toppfräsch dusch som står till förfogande för mina kunder att använda i samband med besöket/besöken, om så önskas.

Du får träningsschemat mailat till dig i PDF-format så att du därefter kan ha med dig det på gymmet och träna fortsättningsvis på egen hand.

De flesta som köper ett personligt träningsschema som ska följas på egen hand, väljer dock att komplettera detta med att även köpa PT-timmar hos mig på Idrottskadecenter. Är du intresserad av detta finns mer info att läsa om detta här ovanför under personlig träning.

Två andra bra tjänster som kan vara bra att kombinera ett personligt träningsschema med är online coachning och onlinesupport. Dessa tjänster innebär att du kontinuerligt rapporterar hur det går för dig med din träning till mig via e-post och får feedback på dina rapporter. Tillsammans utvärderar vi då om det eventuellt behövs göras några ändringar eller justeringar i ditt personliga träningsschema.

Dessa tjänster kan du läsa mer om längre ned på denna sida.

 

ONLINECOACHNING


 

Med online coachning har du mig som din personliga tränare online under hela perioden.

Upplägget innebär att du varannan vecka skickar in en tränings & kostrapport till mig där du beskriver hur din träning fortlöper, hur kosten funkar, vilka resultat du uppnått med mera.

Utifrån detta ger jag dig feedback och kan kontinuerligt följa dina framsteg.

Tillsammans utvärderar vi om det eventuellt behövs göras några ändringar eller justeringar i ditt personliga upplägg. Detta brukar oftast inte vara aktuellt, men möjligheten finns om behovet uppstår.

Jag är alltid lyhörd på dig som kund, samtidigt som jag ber dig lita på min kompetens. I slutändan är det viktigaste att det känns 100% rätt och bra för dig som kund, och att vi hittar en fungerande väg för att nå just dina mål.

Online coachning finns inom alla branscher och fler och fler privatpersoner/företag inser vikten av att ha såväl strategiska som personliga coacher. Inom träningsvärlden är det relativt nytt men jag har arbetat med detta i över 10 år med mycket god framgång.

Att ha någon att bolla sina träningsidéer med, få feedback på sin träning av eller bara någon att prata ut med är något alla har nytta av. Ofta ser man själv inte vilka framsteg man gör då det är lätt att bli ”hemmablind”.

Att kunna skicka dagsformsbilder/träningsrapporter via e-post och få tillbaka professionell respons, gör att man inte längre känner sig ensam på sin resa utan har hela tiden någon att dela den med. Någon som har god kunskap och erfarenhet inom träning, kost och hälsa och vars ord därmed är yrkesmässigt och objektiv.

Detta skapar motivation och styrka att fortsätta sin utveckling. Man kan få tips på förändringar och hur man kan göra det hela enklare när man kört fast i exempelvis en viss övning eller på en viss vikt. Man får råd och nya idéer för vidareutveckling, peppning, stöttning och support.

Det är dock alltid ditt ansvar att maila och ta kontakt med mig då du behöver hjälp. Detta för att effektivisera mailkontakten.

Det innebär alltså att det alltid är du som maila mig när du är i behov av coachning, och du är då garanterad att alltid få svar av mig inom 48 timmar (gäller ej helg).

.

PERSONLIG ONLINESUPPORT 

Jag är skribent och anställd träning/kostexpert av bland annat Fitness for men och Fitnessguru samt driver www.axonblogg.se som idag är den största och mest besökta träningsbloggen i Sverige.

Alla som läser de artiklar jag publicerar i dessa tidningar/hemsidor eller läser min blogg kan ställa sina kost- och träningsfrågor till min e-post helt kostnadsfritt, men jag svarar bara i mån av tid och är det något jag inte har gott om så är det tid. Detta innebär att mina läsare sällan får personliga svar, och vid de tillfällen då jag faktiskt har möjlighet att svara så blir det tyvärr oftast kortfattat på grund av tidsbrist.
Att däremot ha online support med mig innebär att man är garanterad att få svar inom 48 timmar (gäller ej helg).

Du kan med onlinesupport ställa dina frågor om allt som rör träning, kost, rehab, idrottsmedicin med mera och du får ett personligt svar som är informativt och välformulerat för att ge dig ett så rikt svar som möjligt.

Skillnaden mellan online coachning och online support är att med online coachning blir du aktivt coachad av mig och får feedback på din träning medan man med tjänsten online support får svar på sina allmänna frågor om träning, kost, rehab, idrottsmedicin frågor före alla andra.

Bäst är såklart att ha båda så att man dels aktivt blir coachad till de bästa resultaten men även kan få svar på sina allmänna frågor snabbt och enkelt.

 

FETT OCH OMKRETSMÄTNING 


Det är många som glömmer bort att mäta och sätta en referens för vad som faktiskt sker med ens egna kropp som resultat av den träning man lagt ned kraft och energi på. Det är vanligt att man bara använder vågen som referens. Men det är, enligt mig, ett mindre bra verktyg när det kommer till att mäta resultat/framgång med träningen då den påverkas av så enormt många faktorer. Spegeln skulle kunna vara ett bättre verktyg, men även den har sina brister då man kan skilja väldigt mycket i storlek beroendes på om det är morgon eller kväll, länge sedan man åt eller tränade och så vidare. Dessutom kan det egna ögat bli ”hemmablint” och subjektivt i sin bedömning, och därmed blir mätningarna opålitliga.

Jag erbjuder därför en professionell fett- och omkretsmätning med tillförlitligt resultat. När jag mäter en klient och utvärderar hans/hennes resultat gör jag det i form av en omkretsmätning med måttband där jag mäter på det bredaste stället över axlarna, bröstkorgen, överarmen, midjan, rumpan, låret och vaden.

Jag mäter alltid på samma ställe då jag använder mig utav specifika anatomiska punkter på skelettet. Detta gör att varje mätning till 100% utförs på samma identiska ställe som föregående mätning. Jag kan då tydligt se vart personen ökat respektive minskat i mått och utifrån det ge tips/råd om hur hon/han kan förändra sin träning eller kost för att nå sina mål.

Det räcker dock inte bara med att mäta omkretsen på en person utan det absolut viktigaste mätverktyget och det mest internationellt erkända instrumentet för detta ändamål är kalipern.

Kalipern är ett instrument som mäter en människas underhudsfett (fettprocent) med en extremt liten felmarginal. Genom att mäta på 7 olika ställen (bröst, triceps, skulderblad, mage, revben, höftben och framsida lår) på kroppen får man fram ett mycket tillförlitligt genomsnitt över hur mycket fett som sitter samlat under huden och vart det sitter.

Detta verktyg gör det mycket tydligt vid nästa mätning att se om och hur mycket/hur många procent som fettet minskat.

Efter 8 veckor görs en ny mätning och slutligen efter 16 veckor görs en sista och slutgiltig mätning av såväl omkrets som fettprocent.

Fett- och omkretsmätningarna dokumenteras och mailas till dig i PDF-format så att du som kund har tillgång till dina resultat och kan spara det för eget bruk. 

 

Kontakta mig för mer information och priser:

Martin Löwgren

Leg. Naprapat
Lic. Personlig tränare
Lic. Kostrådgivare
Lic. Styrketräningsinstruktör
Lic. Massageterapeut
 
Idrottsskadecenter 
Lill-jans plan 5
114 25
Stockholm

martin@idrottsskadecenter.com