Att äta rätt är oavsett om du är elitidrottare eller motionär är väldigt viktigt. Man brukar säga att cirka 50% av de resultat du får utav din träning är direkt styrt av hur din kost ser ut. Genom att följa ett personligt kostschema som jag tar fram blir din vardag enklare och du får ut mer av din träning. 

Oavsett om ditt mål är att gå ned i fettvikt och behålla muskelmassa, upp i vikt genom ökad muskelmassa utan onödig fettinlagring eller bara tajta till kroppen kan jag hjälpa dig. Inget kostschema är det andra likt utan kostschemat skräddarsys efter just dig, dina förutsättningar och dina mål. 

Jag har hjälpt hundratals människor med deras kost. Alltifrån elitidrottare som behövt nå sin matchvikt inför en tävling till glada amatörer som bara vill se bättre ut. 

 

Du kan läsa om vad några av mina klienter tyckte om sin kontakt med mig under klienter/referenser här på hemsidan.

PERSONLIGT KOSTSCHEMA


Att äta rätt i dagens samhälle är inte alltid det lättaste. Krångliga innehållsförteckningar, produkter med snygg layout som marknadsförs som nyttiga men som i självaverket är sprängfyllda med socker och experter som påstår både det ena och det andra -gör att missuppfattningarna är enorma och människor blir väldigt osäkra på hur de egentligen ska äta. Man tror sig äta rätt, men uppnår aldrig långvarigt resultat.

Jag erbjuder därför att skräddarsy ett personligt kostschema som tas fram utifrån din kropp, dina behov och förutsättningar som garanterar resultat och dessutom är både lätt och gott att följa.

I mina kostscheman är allt väldigt strukturerat och enkelt. Du får äta alla näringsämnen (protein, fett och kolhydrat) men i vissa bestämda mängder som baseras på hur mycket du väger, hur gammal du är och vad du har som målvikt/fettprocentsmål. Inget kostschema är det andra likt, och allt skräddarsys efter just dig och ditt energibehov, dina uppsatta mål och förutsättningar.

Innan vi träffas på Idrottsskadecenter mailar jag ut en kostanalys för dig att fylla i inför besöket. Där uppger du bland annat vad du väger i dagsläget, vad du har för målvikt, om du har några eventuella allergier, om du testat andra dieter/kostscheman och mycket annat.

Du kommer även att få föra matdagbok, vilket innebär att du ska skriva ned exakt hur du äter under tre dagar. Detta kallas att göra en kostanalys/kostregistrering och är väldigt viktigt för att se vad som brister och vad som är bra i din kosthållning.

När vi sedan träffas på Idrottsskadecenter går vi tillsammans igenom din kostanalys och du får möjlighet att ställa dina frågor/funderingar. Du får feedback och rådgivning av mig. Jag kommer att göra en professionell bedömning huruvida dina mål är rimliga eller ej. Jag kommer även att delge dig vad som kommer att krävas och vilket upplägg du bör följa för att vi ska kunna nå dina uppsatta mål. Vid de fall då jag upptäcker att någon satt upp ett mål som är alldeles för högt och orimligt, är jag alltid tydlig med att förklara varför målen inte är realistiska. Jag gör då en professionell bedömning och ger ett alternativt förslag på hur man kan sänka ambitionsnivån en aning och exempelvis statuera ut delmål istället.

Efter besöket sammanställer jag ditt personliga kostschema och skickar det till dig via e-post i PDF-format. Allt du behöver veta står med i kostschemat och det kommer att vara tydligt och enkelt för dig att följa. Antal måltider, mängd av varje livsmedel, tidpunkt de ska intas och mycket annat finns med.

Du får till varje måltid/mellanmål flera valbara alternativ som du enkelt komponerar ihop till dina måltider. Det blir inte enklare, personligare eller proffsigare än detta. Och skulle du ha några frågor/funderingar är du alltid välkommen att höra av dig.

Två andra bra tjänster som kan vara bra att kombinera ett personligt kostschema med är online coachning och onlinesupport. Dessa tjänster innebär att du kontinuerligt rapporterar hur det går för dig till mig via e-post och får feedback på dina rapporter. Tillsammans utvärderar vi då om det eventuellt behövs göras några ändringar eller justeringar i ditt personliga kostschema.

Dessa tjänster kan du läsa mer om längre ned på denna sida.

Det går även att få ett personligt skräddarsytt kostschema online utan att vi träffas på Idrottsskadecenter och då sköts all kontakt över e-post. Mer info om detta finns under online kategorin här på hemsidan.

FETT OCH OMKRETSMÄTNING 


Det är många som glömmer bort att mäta och sätta en referens för vad som faktiskt sker med ens egna kropp som resultat av den träning man lagt ned kraft och energi på. Det är vanligt att man bara använder vågen som referens. Men det är, enligt mig, ett mindre bra verktyg när det kommer till att mäta resultat/framgång med träningen då den påverkas av så enormt många faktorer. Spegeln skulle kunna vara ett bättre verktyg, men även den har sina brister då man kan skilja väldigt mycket i storlek beroendes på om det är morgon eller kväll, länge sedan man åt eller tränade och så vidare. Dessutom kan det egna ögat bli ”hemmablint” och subjektivt i sin bedömning, och därmed blir mätningarna opålitliga.

Jag erbjuder därför en professionell fett- och omkretsmätning med tillförlitligt resultat. När jag mäter en klient och utvärderar hans/hennes resultat gör jag det i form av en omkretsmätning med måttband där jag mäter på det bredaste stället över axlarna, bröstkorgen, överarmen, midjan, rumpan, låret och vaden.

Jag mäter alltid på samma ställe då jag använder mig utav specifika anatomiska punkter på skelettet. Detta gör att varje mätning till 100% utförs på samma identiska ställe som föregående mätning. Jag kan då tydligt se vart personen ökat respektive minskat i mått och utifrån det ge tips/råd om hur hon/han kan förändra sin träning eller kost för att nå sina mål.

Det räcker dock inte bara med att mäta omkretsen på en person utan det absolut viktigaste mätverktyget och det mest internationellt erkända instrumentet för detta ändamål är kalipern.

Kalipern är ett instrument som mäter en människas underhudsfett (fettprocent) med en extremt liten felmarginal. Genom att mäta på 7 olika ställen (bröst, triceps, skulderblad, mage, revben, höftben och framsida lår) på kroppen får man fram ett mycket tillförlitligt genomsnitt över hur mycket fett som sitter samlat under huden och vart det sitter.

Detta verktyg gör det mycket tydligt vid nästa mätning att se om och hur mycket/hur många procent som fettet minskat.

Efter 8 veckor görs en ny mätning och slutligen efter 16 veckor görs en sista och slutgiltig mätning av såväl omkrets som fettprocent.

Fett- och omkretsmätningarna dokumenteras och mailas till dig i PDF-format så att du som kund har tillgång till dina resultat och kan spara det för eget bruk. 

 

 

PERSONLIGT KOSTTILLSKOTTSCEMA 


 

Ska man lyckas med sin träning är kosten, träningen, sömnen och återhämtningen det absolut viktigaste. Fungerar inte dessa faktorer, så finns det heller inget lagligt kosttillskott som kan rädda dig. Men sköter du dem, så kan du förstärka dina träningsresultat ytterligare genom att tillföra vissa lagliga kosttillskott. Påpekas bör att jag är emot all form av doping och använder endast preparat som är godkända enligt lag i Sverige.

Jag har stor erfarenhet av lagliga kosttillskott och har i stort sett testat det mesta som finns inom detta på marknaden. Jag är en förespråkare av lagliga kosttillskott då jag vet av både egen erfarenhet och omfattande studier att träningsresultat kan förstärkas och förbättras. Men det gäller att hitta rätt och kunna tyda innehållsförteckningarna med alla konstiga termer för att få bästa möjliga resultat. Produkterna håller inte alltid vad de lovar och det finns en hel del skräp på kosttillskottsmarknaden. Jag vet precis vilka som fungerar och är värda att lägga pengar på, och vilka du kan slänga i soptunnan.

Kostillskottsdjungeln är enorm och jag erbjuder dig därför hjälp med att hitta rätt. Utifrån dina behov, eventuella allergier, mål och budget sätter jag ihop ett personligt skräddarsytt kosttillskottsschema.

 

 

ONLINECOACHNING


Med online coachning har du mig som din personliga tränare online under hela perioden.

Upplägget innebär att du varannan vecka skickar in en tränings & kostrapport till mig där du beskriver hur din träning fortlöper, hur kosten funkar, vilka resultat du uppnått med mera.

Utifrån detta ger jag dig feedback och kan kontinuerligt följa dina framsteg.

Tillsammans utvärderar vi om det eventuellt behövs göras några ändringar eller justeringar i ditt personliga upplägg. Detta brukar oftast inte vara aktuellt, men möjligheten finns om behovet uppstår.

Jag är alltid lyhörd på dig som kund, samtidigt som jag ber dig lita på min kompetens. I slutändan är det viktigaste att det känns 100% rätt och bra för dig som kund, och att vi hittar en fungerande väg för att nå just dina mål.

Online coachning finns inom alla branscher och fler och fler privatpersoner/företag inser vikten av att ha såväl strategiska som personliga coacher. Inom träningsvärlden är det relativt nytt men jag har arbetat med detta i över 10 år med mycket god framgång.

Att ha någon att bolla sina träningsidéer med, få feedback på sin träning av eller bara någon att prata ut med är något alla har nytta av. Ofta ser man själv inte vilka framsteg man gör då det är lätt att bli ”hemmablind”.

Att kunna skicka dagsformsbilder/träningsrapporter via e-post och få tillbaka professionell respons, gör att man inte längre känner sig ensam på sin resa utan har hela tiden någon att dela den med. Någon som har god kunskap och erfarenhet inom träning, kost och hälsa och vars ord därmed är yrkesmässigt och objektiv.

Detta skapar motivation och styrka att fortsätta sin utveckling. Man kan få tips på förändringar och hur man kan göra det hela enklare när man kört fast i exempelvis en viss övning eller på en viss vikt. Man får råd och nya idéer för vidareutveckling, peppning, stöttning och support.

Det är dock alltid ditt ansvar att maila och ta kontakt med mig då du behöver hjälp. Detta för att effektivisera mailkontakten.

Det innebär alltså att det alltid är du som maila mig när du är i behov av coachning, och du är då garanterad att alltid få svar av mig inom 48 timmar (gäller ej helg).

 

 

PERSONLIG ONLINESUPPORT 

 

Jag är skribent och anställd träning/kostexpert av bland annat Fitness for men och Fitnessguru samt driver www.axonblogg.se som idag är den största och mest besökta träningsbloggen i Sverige.

Alla som läser de artiklar jag publicerar i dessa tidningar/hemsidor eller läser min blogg kan ställa sina kost- och träningsfrågor till min e-post helt kostnadsfritt, men jag svarar bara i mån av tid och är det något jag inte har gott om så är det tid. Detta innebär att mina läsare sällan får personliga svar, och vid de tillfällen då jag faktiskt har möjlighet att svara så blir det tyvärr oftast kortfattat på grund av tidsbrist.

Att däremot ha online support med mig innebär att man är garanterad att få svar inom 48 timmar (gäller ej helg).

Du kan med onlinesupport ställa dina frågor om allt som rör träning, kost, rehab, idrottsmedicin med mera och du får ett personligt svar som är informativt och välformulerat för att ge dig ett så rikt svar som möjligt.

Skillnaden mellan online coachning och online support är att med online coachning blir du aktivt coachad av mig och får feedback på din träning medan man med tjänsten online support får svar på sina allmänna frågor om träning, kost, rehab, idrottsmedicin frågor före alla andra.

Bäst är såklart att ha båda så att man dels aktivt blir coachad till de bästa resultaten men även kan få svar på sina allmänna frågor snabbt och enkelt. 

 

Kontakta mig för mer information och priser:

Martin Löwgren

Leg. Naprapat
Lic. Personlig tränare
Lic. Kostrådgivare
Lic. Styrketräningsinstruktör
Lic. Massageterapeut
 
Idrottsskadecenter 
Lill-jans plan 5
114 25
Stockholm

martin@idrottsskadecenter.com